Bibliotek

ISBN: 978-91-85703-24-1

Sidor: 198 sidor

Ämnen: Civil olydnad, Organisering, Utomparlamentarism

Ickevåld! – Handbok i fredlig samhällsförändring är ett pionjärarbete. Trots att ickevåld har en lång tradition i Sverige har det inte förrän nu funnits en bok i ämnet för allmänheten. Ickevåld! vänder sig både till dem som har ett allmänt intresse för denna demokratiska kampform och till dem som är eller funderar på att bli aktivister. Boken tar upp både de grundläggande idéerna bakom ickevåldet och ger redskap för det praktiska arbetet. Författarna Klaus Engell-Nielsen, Annika Spalde och Pelle Strindlund är förgrundsgestalter i den svenska ickevåldsrörelsen. 1900-talet är inte bara krigens århundrade utan­ även århundradet när många segrar vanns genom fredlig kamp: Den allmänna rösträtten erövrades, Indien blev fritt, medborgar­rättsrörelsen i USA stoppade raslagarna, fackföreningsrörelsen Solidaritet fick den polska regimen att falla. Också i vårt land har ickevåldskampanjer lämnat avtryck. Svensk demokrati och välfärd byggdes upp bland annat genom fredlig massolydnad. Almarna i Kungsträdgården står kvar tack vare de stockholmare som klättrade upp i träden och handgripligen stoppade politikernas planer på att hugga ner dem. Allt fler använder sig idag av ickevåld. Listan kan göras lång: Människorättsaktivister blockerar transporter som ska utvisa flyktingar. Fredsvänner planterar träd på vapenfabriker. Klimatgrupper ordnar fester på innerstadsgator som tillfälligt stannar upp trafiken. Djurvänner för bort burhönor från djurfabriker. Kristna hjälper utvisningshotade att gömma sig. Solidaritets­aktivister reser till konflikthärdar, i Colombia, Palestina och Centralamerika, för att genom sin närvaro skydda civilbefolkningen mot övergrepp.