Bibliotek

Tidsignal Nummer 8 – 1968

Upphov: Daniel Bensaïd, Eva Schmitz, Håkan Blomqvist, Tariq Ali …

Utgivare/År: Stockholm : Carlsson, 2008

ISBN: 978-91-7331-207-3

Sidor: 96 sidor

Ämnen: Organisering, Tidskrifter

”Inhyrda utklädda demonstranter och en åldrad panel av före detta radikaler i det en gång studentockuperade Stockholms kårhus. Så försökte högerliberala tidskriftsportalen Axcess nyligen lägga rabarber på minnet av upprorsåret 1968. Enligt moderate partisekreteraren Per Schlingmann är det »de nya moderaterna som bäst förvaltar frihetsarvet från 1968« (Expressen 25 maj). Den dåliga sidan av den stormiga perioden, eller »det onda arvet från 68«, förvaltas å andra sidan av dagens vänster, menar Lennart Berntsson (i Axcess). Genom att idealisera befrielserörelser i tredje världen vände, ansåg han, 68-vänstern ryggen åt moderniteten och har idag rentav utvecklats i »fascistisk eller högerextrem riktning«. Tillsammans med harmlösa vittnesmål från the Summer of Love och personliga upplevelser av fri kärlek sveps så »68« in i ett rusigt töcken för allt och alla – utom för den tråkiga och dogmatiska sektvänster som förvandlade det kreativa 60-talet till det hårda 70-talet. Vidden av vad som den gången förändrade en värld raderas ut ur minnet i den nyliberala kollektiva glömskans tid.”
Från marxistarkiv.se:

Detta nummer av tidskriften finns i sin helhet i PDF-format, se: Tidsignal 8 som PDF.
Dessutom finns en del av artiklarna tillgängliga separat. Till dessa ges länkar nedan.

Innehåll:

• Håkan Blomqvist, Kjell Östberg: Inledning

• Tariq Ali: Vart har all vrede tagit vägen?

• Michael Löwy: Den revolutionära romantiken i maj 68

• Göte Kildén: Arbetarradikalismen i Sverige och maj 68

• Eva Schmitz: Systerskapets och solidaritetens möjligheter – kvinnorörelsens politiska strategi 1968 och framåt

• Thomas Anderberg: Hammaren och stjärnan