Bibliotek

Utgivare/År: Stockholm : Ordfront, 2001

ISBN: 91-7324-865-7

Sidor: 565 sidor

Ämnen: Globala syd, Globalism, Nyliberalism, Organisering, Samhällsliv, Utomparlamentarism

”»Historien har tagit slut.« Så hette det för bara ett decennium sedan. Liberalismen hade segrat, världen var en enda marknad. Men idag är världen i kris och marknaderna gungar. No Logo är berättelsen om vår tid. Naomi Klein tar oss med på en häpnadsväckande resa i de multinationella storföretagens värld. Från styrelserummen och de glittrande affärsgatorna i väst till de mardrömslika fabriksområden i tredje världen där märkesvarorna från Nike, Tommy Hilfiger och Diesel produceras. Dagens globaliserade storföretag säljer inte varor utan varumärken. Därför invaderar reklamen varje ledigt utrymme i samhället, ockuperar människors tankar och drömmar, formar deras livsstilar. Allt är till salu och medborgaren förvandlas till konsument. Skolor, sjukhus, ja hela städer bjuder ut sig till privatföretag. Men Klein berättar också om motståndet; om antiglobaliseringsrörelsen, om »adbusters« som angriper reklamen med humorn som vapen och om Reclaim the Streets som kräver det offentliga rummet tillbaka. Historien är inte slut, den har nyss börjat.”