Stärk yttrandefriheten på arbetsplatserna

Tystnaden breder ut sig arbetslivet. På senare år har allt fler fackligt förtroendevalda och andra obekväma personer fått sparken för att de uttalat sig kritiskt om arbetsförhållanden eller säkerhet. Arbetsgivare kan enkelt få tyst på en anställd genom att hota med avsked och genom ingen eller mycket liten lönehöjning. Tyvärr kan en arbetsgivare köpa sig fri från ett felaktigt avskedande. Arbetsdomstolen kan nämligen inte ge den avskedade personen rätt att få sitt jobb tillbaka  även om avskedet var juridiskt fel. Det högsta skadeståndet enligt lagen är 36 månadslöner. Ett pris som kan vara väl värt att betala för att slippa både en obekväm anställd och kunna sätta press på resten av personalen att hålla tyskt om fel och brister på arbetsplatsen.

Vänsterpartiet vill ge den anställda rätt att få sitt jobb tillbaka om avskedandet var felaktigt. Att införa den rätten skulle öka yttrandefriheten på jobbet och stärka ställningen för de fackligt förtroendevalda.

artikeln publicerades av

Lisa Rasmussen, v

Nacka

• Medlemsmte med Ali Esbati som berttade om Vnsterpartiets budgetsatsningar Hur