Överfall på personal inom kollektivtrafiken

Efter en rad totalt meningslösa överfall på chaufförer inom kollektivtrafiken,borde diskussionen om 0-taxa åter tas upp.

Skall kollektivtrafiken stanna pga att chaufförerna blir överfallna på sina arbetsplatser,när de transporterar oss resenärer från hemmet till de aktiviteter vi bedriver ef arbtid?
Skall de riskera livet för någon 1000-lapp, Nej givetvis inte.
Nu riskerar kollektivtrafiken stanna om inte arbetsgivarna hittar lösningar för hur pengar skall hanteras.
Detta öppnar för att återuppta diskussionen om 0-taxa.Hur mycket pengar kommer det att kosta genom krångliga biljettköpställen personal lokaler provision till kiosker affärer m.m.
Dessa ställen är redan idag utsatta för rån.En delikat fråga för den nya majoriteten i Sthlm:s läns landsting är att använda skattsedeln,den torde vara svår att råna,utan när den används som valpropagande av den nu sittande majoriteten.Höj skatten med 80/öre så löser vi problemet med rån o tryggar arbetsmiljön för de utsatta.Tänk vilka kostnader i långa sjukskrivningar,psykiska men kanske förtidspension.Detta är ett förträffligt tillfälle att ge Sthlm läns innevånare möjlighet till fria resor och samtidigt visa solidaritet mot utsatta rånoffer,som bara har till arbete att ge oss service.

Arne Arenteg

• Medlemsmte med Ali Esbati som berttade om Vnsterpartiets budgetsatsningar Hur
  • Vi bjuder p fika och pratar om framtiden! Kaf Papa
  • Inspelningar frn tio utvalda seminarier frn rets Vnsterdagarna finns nu