Moderaterna hycklar om gymnasieintagningsprinciper!

I Dagens Nyheter 21 april säger Magnus Bergman (m), ordförande i utbildningsnämnden, att man nu ”värnar om kommunens elever och avskaffar den fria intagningen till kommunens gymnasieskolor”. En intagning som betytt att även andra kommuners barn fått lika stor chans att komma i på Nackas gymnasier. Nackas ungdomar har inte haft förtur till sina egna kommunala gymnasier, vilket man haft i i andra kommuner. Detta har lett till att våra gemensamma gymnasier fått en elitprägel vilket drabbat sökande som inte haft de höga betyg som krävs. Dessa elever kunde hamna var som helst i länet, med långa resvägar som följd. Vänsterpartiet påpekade nyligen detta i en motion i Nackas kommunfullmäktige, varvid M försvarade systemet.

Faktum är att det aldrig har funnits något formellt beslut om att ha fri intagning i Nacka. När detta nu har upptäckts och samtidigt allt fler föräldrar påpekat det orättvisa i reglerna, backar de styrande inför hotet om att eventuellt hamna i domstol på grund av det egenmäktiga förfarandet och försöker ge bilden av nyupptäckt generositet.

Lars Örback, v

ersättare i Kulturnämnden

• Medlemsmte med Ali Esbati som berttade om Vnsterpartiets budgetsatsningar Hur
  • Vi bjuder p fika och pratar om framtiden! Kaf Papa