Skurkaktigt hur Curanda beter sig!

Blockaden mot det privata vårdbolaget Curanda i Nacka pågår än. Jag har besökt kommunals blockadvakter vid flertal tillfällen och har själv stått blockadvakt. Det har nu gått nästan fem månader sedan kommunal försatte arbetsplatsen i blockad. Men företaget vägrar fortfarande skriva på avtalet. Under blockadens gång har allt fler vittnesmål om dålig behandling av personalen på Curanda kommit fram. Nu visar det sig att också vårdtagarna blir blåsta av företaget.

I Kommunalarbetarens nätupplaga avslöjas idag (5 / 6) att den tid de gamla får hjälp understiger den tid de fått beviljad av kommunen. En anställd har jämfört sitt schema med pappren från kommunen, och funnit att Curanda gett henne betydligt kortare tid hos de gamla än vad de har rätt till.
Visar det sig att detta satts i system handlar det om ren stöld. Skattepengar som ska användas för att äldre ska få det stöd de har rätt till enligt lag stjäls av ett privat företag. Om det visar sig att så har skett, förlorar rimligtvis Curanda rätten att bedriva äldreomsorgsverksamhet. Vid fullmäktige i mars ställde jag just en fråga om Curandas auktorisation till kommunalrådet. Trots all presenterat fakta om orimliga arbetsvillkor för de anställda var då kommunalrådet inte redo att dra tillbaka auktorisationen, eftersom ”kvalitetsuppföljningen fungerade utmärkt”. Vad säger Erik Langby nu? Är den borgerliga majoriteten i kommunen redo att ta sitt ansvar och se över systemet? Inte nog med att Curanda behandlar sin personal dåligt så stjäl de ju tid från de äldra som behöver vård och omsorg. Våra skattepengar ska gå till de äldres behov och inte till Curandas vinstmaximering!
Men själva grundproblemet med vinst i välfärden kvarstår förstås även om ett företag inte sköter sig och slås ut från "marknaden". Att låta privata företag tjäna pengar på att tillhandahålla den vård och omsorg vi har rätt till enligt lagen och låta skattebetalarna stå för notan är i grunden en usel idé. Det blir dyrare. Det blir sämre för personalen, patienter och vårdbehövande. Och det ökar risken för stöld och bedrägeri.
Det är hög tid att växla upp kritiken mot privatiseringar och inte fastna i att förfasa sig över enstaka företag som "missköter" sig. Det är hela idén med privata skolor, sjukhus, vårdcentraler och äldreboenden som är galen. Dags för borgarna att ta ansvar för våra gemensamma skattemedel, det är dags att kräva kollektivavtal och bra villkor för personal och vårdtagare i ALLA företag, privata och offentliga.

Hediye Güzel (v), fullmäktigeledamot

• Danne vr representant bland kommunens revisorer berttar hur kommunens arbete
  • Vr glada grupp av frtroendevalda i kommunens nmnder ses och
  • Vi har satt ihop en kommunikationsgrupp som ska arbeta med