Rasistiska argument inte värdiga, bygg billiga hyresrätter i Nacka

Sverigedemokraterna i Nacka uppmärksammade för ett tag sedan det faktum att kommunen köpt bostadsrätter till nyanlända. Givetvis var huvudvinklingen i deras argumentation att tre av lägenheterna hade gått till en familj bestående av en man, tre kvinnor och deras 16 barn.

De glömde bekvämt bort att ingen av de, i de flesta fall, nyanlända som fått en bostad i någon av de sammanlagt 94 bostadsrätterna har besittningsrätt. Nacka kommun har alltså köpt bostadsrätter till Nacka kommun, inte till någon annan.
För oss i Vänsterpartiet pekar detta på ett allvarligare problem, nämligen att det saknas hyresrätter i kommunen. Detta är en konsekvens av en mycket medveten borgerlig politik som bedrivits i kommunen. Vänsterpartiet har i många år drivit frågan om ökat hyresrättsbyggande och inrättande av ett kommunalt bostadsbolag. Detta inte med direkt koppling till flyktingmottagande utan för att det är något som skulle vara bra för alla som bor eller vill bo i Nacka men inte har råd att betala flera miljoner för sitt boende.
När kommunstryrelsens ordförande i Nacka, Mats Gerdau, M, försvarar kommunens agerande med att skylla på regeringen ekar det alltså ganska tomt.
Sverigedemokraterna å sin sida har konsekvent motsatt sig bostadsbyggande i Nacka överhuvudtaget så det är förstås inget de bryr sig om.
Det enda syftet med detta utspel är att ifrågasätta flyktingmottagandet genom att göda en rasistisk opinion.
Frågan om polygami är något som kommunen inte kan eller ska ha åsikter om. Den är något för riksdag och regering att hantera och hör heller inte till denna diskussion.
Vi i Vänsterpartiet tycker i och för sig att det är positivt att kommunen i detta fall ägnat sig åt att köpa istället för att sälja ut men skulle önska en mer inkluderande bostadssituation i Nacka. En kommun där olika sorters människor kan bo; unga, gamla, nyanlända och alla andra.
Rasistiska argument för att stänga människor ute är ovärdigt.