Lägg inte ner Naturskolan!

Vänsterpartiet anser att Naturskolan behövs mer än någonsin nu. Därför föreslog Vänsterpartiet Nacka kommunstyrelsen att avslå förslaget om att lägga ner Naturskolan på sammanträdet 2020-01-13. I förslaget för att lägga ner den menar man att skolorna idag har tillräcklig kompetens i frågorna som Naturskolan erbjuder.

Vänsterpartiet tycker att det är bra att skolorna har ökat sin kompetens på området men att det inte är samma sak som att ha denna spetskompetens.

– Att Nacka kommun startade Naturskolan visade att vi var före i tiden när det gäller miljöfrågorna, säger Tomas Ottosson som är Vänsterpartiets representant i kommunstyrelsen. – Därför känns det så konstigt att man lägger ner den när vi har ett klimatnödläge och det ligger rätt i tiden att ha den här viktiga verksamheten.

Kommunstyrelsen beslutade i samband med nedläggning att utreda att göra en ny naturskola som är mobil. Vänsterpartiet tycker att det är fel väg. Det blir en nedläggningskostnad för Naturskolan och vi vet inte vad en eventuell ny naturskola skulle utformas eller när i tiden den skulle kunna komma igång.

– Om den borgerliga majoriteten menar allvar med att ha den här verksamheten kvar vore bättre att låta Naturskolan vara kvar i sin nuvarande form och ta ställning till om alternativ skulle vara bättre när de är utredda, säger Lisa Rasmussen som är gruppledare för Vänsterpartiet Nacka.

Kommunens egna skol- och förskoleverksamhet har fått ett stort sparbeting för 2020 av den borgerliga majoriteten. Bland annat så gav man inte full kompensation för löne- och prisökningar i sin budget. Det anser Vänsterpartiet är att göra smygnedskärningar.

Tomas Ottosson, ledamot av kommunstyrelsen för V Nacka

Lisa Rasmussen, gruppledare i KF för Vänsterpartiet Nacka