Nackamoderaternas alkoholpolitik bidrar till otrygghet för barn

Nackamoderaternas syn på alkohol är en bidragande faktor till att barn mår sämre hemma under Covid-19. Tidigare i år gjorde Mats Gerdau och Moderaterna i Nacka en egen tolkning av alkohollagen. De ville ge restauranger och catering i Nacka möjlighet att erbjuda hembeställning av alkohol till maten för privatpersoner för att som de tyckte, ”muntra upp” stämningen lite i pandemin.

Vi i Vänsterpartiet Nacka ifrågasatte kommunens handlande då vi befarade att den psykiska ohälsan för barn och ungdomar med föräldrar och andra närstående med alkoholproblem skulle öka i hemmets vrå och att barn som alltså redan lever med otrygghet och missbruk skulle bli mer utsatta och risken för att de skulle fara illa öka markant.
Vi befarade att människor med alkoholproblematik som i vanliga fall kan sköta sitt liv tack vare jobb och annan sysselsättning skulle utsättas för ökade risker på grund av isolering i hemmet.

Den 8 juni fick ledamöterna i äldrenämnden och socialnämnden ett mail från Mikael Gustavsson Roxell, tillförordnad social- och äldredirektör i kommunen. Han skriver att antalet som söker familjerådgivning, stöd för barn och unga samt hjälp för sin egen eller anhörigas beroendeproblematik har ökat de senaste månaderna. Även antalet våldsutövare som söker hjälp har ökat.

Vi anser att Moderaternas agerande i alkoholfrågan är oansvarigt, ogenomtänkt och dumdristigt.
Deras beslut kan mycket väl ha bidragit till ökad otrygghet och risker för barn i vår kommun.

Amanda Sandholm, V
Ordförande Vänsterpartiet Nacka, ledamot i kommunfullmäktige samt ersättare i äldrenämnden.