Vänsterpartiet Nacka: Kommunen behöver tänka om angående Älta C

Det är positivt att området runt Älta centrum förtätas och att nya bostäder kommer till kommundelen. Vänsterpartiet har ett par invändningar mot förslaget och jag vill därför redogöra för varför vi yrkar återremiss.

I Kulturnämnden har vi pratat om Kulturknuten och biblioteket, men inte tagit beslut om utformningen, och hur ändamålsenliga lokalerna är.

Ältabor, föreningar och kulturverksamheter har tillsammans tagit fram ett motförslag. Skillnaden mellan medborgarinitiativets förslag och kommunens är två enrumslägenheter. Genom att ta dessa i anspråk får Nacka en fungerande, avskild, läsesal med dagsljus i biblioteket, ett gallerirum för konst och utställningar, samt en större rumslighet i entrén som både knyter ihop verksamheterna med varandra och fungerar som en mötesplats. Ändamålsenliga kulturlokaler är bra användning av skattepengarna!

Vi vill ändå lyfta hur kommunen till viss del lyssnat på medborgarinitiativet. Utgångsläget för Alliansen har varit att ersätta befintliga lokaler med samma yta. Vi från Vänsterpartiet har istället utgått från behovet hos en växande befolkning. Kapacitetsutredningen från 2016 påvisade behovet av att utöka kultur- och fritidsverksamheternas yta med 60 procent. När medborgarinitiativet lade fram sitt motförslag var den bärande idén att kulturhus, bibliotek och fritidsgård skulle samverka, en kompromiss som endast innebär en 30 procentig ökning. Fördelarna i förslaget så tydliga att Alliansen valde att gå vidare med det, – men – göra det litet mindre. Genom att göra det litet mindre missar man poängen, alltså samverkan mellan verksamheterna.

Där är vi nu, ganska nära att få en riktig läsesal, ett gallerirum och en öppen och flexibel entré. Men vi måste gå tillbaka till ritbordet igen.

Trafiksituationen kräver däremot ett större grepp. Vi vill att torget ska vara bilfritt. Utanför Kulturhuset ska man kunna ordna med kulturaktiviteter, teaterföreställningar och musikkonserter. Men eftersom torget också är en genomfartsgata för bilar innebär det stora begränsningar för vilka aktiviteter som kan genomföras. Dels för att överrösta trafiken men framförallt blir det problem att arrangera barn- och familjeaktiviteter. De flesta föräldrar har någon gång räddat livet på sin unge som sprungit rakt ut i vägen.

Att lekytan för förskolebarnen är så liten att de måste gå iväg för att få tillräcklig plats att leka på är sorgligt – och snålt. Långt under Boverkets rekommendationer. Vi vill se att kommunen utgår från Barnkonventionen när förskolan planeras. Barns utemiljö är inte ett särintresse, utan en rättighetsfråga.

Ett liknande problem är att solljuset inte når innergårdarna. I solstudien kan man enkelt kunna se att gårdarna är i skugga halvårsvis. För att boendekvaliteten för Ältaborna ska vara tillräckligt bra måste alltså skuggande hus byggas lägre.

Därmed yrkar Vänsterpartiet att ärendet återremitteras i syfte att förslaget omarbetas så att detaljplanen medger större ytor för kultur- och fritidsverksamhet, större lekytor utomhus för förskolan, trafiklösningar som gör att centrumtorget blir bilfritt samt att byggnationen utformas så att solen når ner på innergårdarna.