Distansundervisning kontra skidsemester

I en artikel i Aftonbladet den 24 februari kritiserar ledarskribenten Lina Stenberg regeringens beslut att hålla Sveriges skidorter öppna i sportlovstider. Likt Stenberg tycker Vänsterpartiet Nacka att detta är anmärkningsvärt, inte minst mot bakgrunden att samma regering under tisdagen den 23 februari meddelade att skolorna ska återgå till distansundervisning efter sportlovsveckorna.

Som Stenberg påpekar i sin artikel verkar Stockholm tillsammans med andra svenska tätorter röra sig mot en coronapandemins tredje våg. Dessutom visar rapporter från svenska skidorter att turisterna bidrar till att sprida smittan från storstäderna till mindre orter.
När regeringen tar till skarpa åtgärder för att minska smittspridningen och uppmanar högstadie- och gymnasieskolor att återgå till distansundervising, då tycks det orimligt att skidorterna fortfarande håller öppet. Detta påpekade även Vänsterpartiets partiordförande Nooshi Dadgostar i Aftonbladet den 23 februari.
I Sveriges fjärde mest segregerade kommun är barns upplevelser av sportlovet, redan så som den är, ojämlik. Medan vissa delar av Nacka ekar tomma under lediga veckor befolkas andra delar av kommuner av familjer vars ekonomi påverkas av en veckas utebliven skollunch.
Många instanser har varnat om försämrade resultat och elevhälsa till följd av långvarig distansundervisning. Nackas skolelever får därmed redan betala ett högt pris när tillgången till skolans fysiska lokaler försvinner. Dessutom verkar det som att distansundervisning drabbar unga från arbetarklassfamiljer i större utsträckning än familjer där föräldrarna har hög utbildningsnivå.
Vi står bakom de åtgärder som krävs för att minska spridningen av coronaviruset. Samtidigt frågar sig Vänsterpartiet Nacka om graden rättvisa i att tumma på skolelevers rätt till utbildning, men inte på medelklassens tillgång till skidorten.

Amanda Sandholm, ordförande Vänsterpartiet Nacka

Bo Hallbeck, ersättare i Utbildningsnämnden Vänsterpartiet Nacka