V:s kamp för hyresgästerna fäller regeringen

Idag röstade riksdagen för ett misstroende mot Stefan Löfven som statsminister. Bland annat förklarade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar varför Vänsterpartiet röstade som de gjorde:

“Regeringen har tydligt deklarerat att de tänker genomföra det förslag som finns om fri hyressättning i nyproduktion, det vill säga marknadshyror. Det vore ett systemskifte i Sverige. Men vill Stefan Löfven och Annie Lööf genomföra marknadshyror blir det inte i mitt och Vänsterpartiets namn.”

Det vore förödande för Nackas lilla bestånd av hyresrätter om det skulle införasmarknadshyror. Eftersom kommunen i dagsläget har en ambition att bygga nya hyresrätter så kommer en stor andel hyreshus att vara i nyproduktion i kommunen. Även om det skulle gå att stanna vid detta första steg så kommer det gälla en stor andel av Nackas hyresgäster i framtiden.

“Det skulle innebära att man måste vara rik för att kunna bo kvar i Nacka”, säger Lisa Rasmussen, gruppledare för Vänsterpartiet i Nacka.

Hyresgästföreningen bedömer att hyrorna riskerar att gå upp med hela 55% om man skulle införa marknadshyror på beståndet i kommundelen Fisksätra. Där råkar många hyresgäster redan ut för påtryckningar från hyresvärden i form av krav på renoveringar och chockhöjda hyror.

“Vi kan inte acceptera ens ett litet steg mot marknadshyror, vi måste istället stärka hyresgästernas rättigheter mot fastighetsägarna”, säger Amanda Sandholm, ordförande för Vänsterpartiet i Nacka.