Kyrkan vänder oss ryggen

Boo församling av Svenska kyrkan bygger nytt i Orminge centrum och öppnar famnen mot en parkeringsplats.

Ända sedan Nacka kommuns snålhet tvingade Boo Folkets hus att hängna in ormingekarnevalen och ta inträdesavgift, har backen nedanför Folkets hus och platsen bakom församlingshemmet använts för karnevaler. Med en scen nere vid gångvägen från parkeringsplatsen skapades ett perfekt uterum. Backen upp mot Folkets hus var lagom brant för att alla skulle se scenen.

Det har funnits planer på att med avsatser i sten göra om backen till att likna en teater i antikens Grekland. Det har förts diskussioner om samarbete mellan församlingen och Folkets Hus kring denna plats. Men det var längesen.

Nu bygger församlingen ut sitt hus. De bygger det så att det skapas ett öppet torg under tak mitt i huset. Det skulle ha kunnat vara en genial lösning på församlingens behov av fler lokaler och ormingekarnevalens behov av plats för sin scen. Så blir det nu inte, ty församlingen vänder sitt nya hus så att det öppnar sig mot parkeringsplatsen och sopcontainrarna. Man vänder Folkets hus ryggen. Man förstör ett vackert och fungerande uterum, man förstör ormingebornas bästa samlingsplats, man förstör för karnevalen och man förstör för valborgsmässofirandet. Varför?

Åke Eriksson
ormingebo sedan 1969,
representant i kulturnämnden för Vänsterpartiets väljare