Nacka och Tyresö borde göra som Sollentuna!

Regeringsrätten har alltså sagt sitt om bidraget för ”vård av frisk man hemma”, det som borgarna kallar vårdnadsbidraget. En av de tre försökskommuner, Sollentuna (Tyresö och Nacka tillämpar också vårdnadsbidraget) avbryter utbetalningarna till de familjer som med kommunala pengar vårdat sina egna barn.

Kommunens modell av "vårdnadsbidrag" har förklarats regelvidrig i kammarrätten, och det beslutet står sig därmed.

Men den borgerliga majoriteten i Nacka envisas fortfarande med att betala ut våra gemensamma skattepengar till privatpersoner (ca 70 st) som vill stanna hemma med sin barn. Istället för att spara pengar åt kommunen, pengar som kan läggas på den barnomsorg som redan finns. Dessutom kan någon förklara för mig varför vi ska komplettera världens längsta föräldraförsäkring och världens billigaste och bästa barnomsorg med ett bidrag som bara fruar till rika män kommer att kunna utnyttja?

I Tyresö är man lite avvaktande men forsätter med utbetalningarna eftersom man "har ett annat system" för vårdnadsbidraget och att Tyresös fall inte är överklagat, inte än i allafall.

Socialministern, Göran Hägglund berömmer de tre kommuner i Stockholm för att de har varit "kreativa" på att hitta lösningar under ett krångligt regelverk, med andra ord att kommunerna har begått lagbrott då de trots, dom från läns- och kammarrätten betalat ut pengar till dessa familjer.
Sollentuna har tex försökt gå runt förbudet att betala kommunala bidrag direkt till privatpersoner genom att låta föräldrarna fungera som dagmammor till sina egna barn. Utbetalningarna har gått via ett företag som betalat skatter och avgifter, och föräldrarna har fått ett nettobidrag.
Ja, Hägglund må tycka att det är kreativt att begå lagbrott men vi är många som vägrar acceptera ett hemmafrubidrag som vrider tillbaks jämställdheten i Sverige till 1950-talet.

Hediye Güzel, v
kommunfullmäktigeledamot i Nacka