Dags för SD i Nacka att bekänna färg

I Expos artikel om Louise Wallenblads aktivitet i en nazistisk chatt knuten till Nordiska motståndsrörelsen kan vi inte annat än att se att hon har uttalat rasistiska åsikter. Menar SD i Nacka och på riksnivån allvar med att de inte är rasister är det svårt att tro dem om de låter henne sitta kvar i kommunfullmäktige för SD.

Vi välkomnar förstås att de utreder hennes samröre med nazistiska grupperingar, igen (en tidigare utredning genomfördes 2018, och då bedömdes att hon kunde vara kvar), och anser såklart att det är upp till SD vilka företrädare de vill ha.

Vi skulle dock samtidigt välkomna ett uttalande från SD, oavsett denna utrednings utgång, om hur man resonerat kring tillämpandet av partiets nolltoleransprincip i det här fallet. Leonid Yurnevskiy säger till Expo att bedömningen kommer att hänga på hennes underliggande motiv. Okunskap framförs som en ursäkt – det var helt enkelt så att hon inte visste vilka som drev chatten. Ändå lägger hon upp en bild på en registreringsskylt där bokstäverna NMR ingår, och kommenterar bilden med “hehe”, enligt egen utsaga utan värdering.

Louise Wallenblad uppger som motiv för att gå med i chattkanalen att hon hoppades finna information om mordet på Tommie Lindh, som hon hävdar inte fanns tillgänglig någon annanstans. I samband med en diskussion om det mordet använder hon ordet “neber” i en kommentar om George Floyd-fallet i USA. Enligt hennes egen utsaga är “neber” ett “ord som kan användas när något inte får sägas, men där mottagaren vet vad som åsyftas”.

Vad vill SD göra gällande att hon åsyftar med det ordet?

I Nacka har vi antagit en Strategi mot våldsbejakande extremism och extremt våld. Enligt kriterierna i den skulle det här samröret och de här yttrandena göra Louise Wallenblad till ämne för sociala preventionsåtgärder från kommunens sida om hon var några år yngre och detta beteende uppdagades i verksamhet riktad mot ungdomar. I en presentation om just den strategin betonades att det förebyggande arbetet ska “motverka bortförklaringar som underlättar extremism”, och att kommunen ska “verka för att även förtroendevalda och chefer har relevant kunskap och kompetens”, bl.a. om sådana åtgärder.

Hur ser SD på hennes bekräftade beteende i ljuset av kommunens strategi? Har någon från kommunens håll börjat utreda det som ter sig som tecken på begynnande eller pågående radikalisering hos en förtroendevald?

Upp till bevis, är SD ett parti för personer med nazistiska sympatier?

Amanda Sandholm, ordförande Vänsterpartiet Nacka

Lisa Rasmussen, gruppledare för Vänsterpartiet Nacka