Initiativ

Lyssna på Fisksätraborna!

Vänsterpartiet yrkade på medborgardialog innan detaljplanearbetet för Fisksätra södra börjar. Vänsterpartiets Tomas Ottosson höll följande anförande på Nackas senaste kommunfullmäktigemöte:

”– Det här har varit ett ställningstagande som tagit oss tid att komma fram till, för att vi har gjort det möjligt för våra partikamrater från framförallt Fisksätra att fundera och diskutera i sina nätverk hur de tänker om planeringen för södra Fisksätra. Det har varit värt tiden för vårt beslut idag grundar sig på vår bostadspolitik och hur människor som bor i Fisksätra idag upplever sin tillvaro där.

Det finns en känsla och uppfattning hos många boende i Fisksätra att deras tankar, behov och engagemang för sitt område inte kommer in i planeringen för området. Att planering görs och beslut fattas där de boendes egna erfarenheterna inte räknas in. Fisksätra har ett lågt valdeltagande och det blir ett demokratiproblem som i värsta fall leder till att samhällskontraktet bryts. Vänsterpartiet anser med anledning av den nya startpromemorian att Fisksätraborna återigen bjuds in till en förnyad medborgardialog i detta tidiga skede så att Fisksätraborna får uppleva och märka att deras erfarenheter och kunskaper om området får finnas i planeringen från början. Det kommer ge en känsla av att tankar och åsikter spelarroll och därigenom även påverkar valdeltagandet positivt.

Vänsterpartiet har under lång tid varit positiva till att bygga kollektivtrafiknära på ianspråktagen mark men just i Fisksätra som är så tätt befolkat redan och med ny detaljplan på norra sidan anser Vänsterpartiet att start-PM och principöverenskommelsen kan ge helt fel resultat.

Detaljplaneprogrammet är beslutat 2013 och medborgardialogen var innan dess för nästan 10 år sen. Det har hänt mycket i området sedan dess och nu när detaljplan för norra sidan är klar så blir det tydligt att förtätningen går mycket långt på den sidan. Programmet anger att för södra Fisksätra en exploatering av 70 lägenheter 4–6 våningar och inte 150–250 som nu är föreslagna. Det riskerar att bli stora hus för att kunna innehålla så många lägenheter och det kommer troligen påverka boendekvalitén i närområdet för mycket. Det blir mörkt och instängt även på den enda sidan som idag släpper in ljus och vind. Det är inte en innerstadsgård de boende efterfrågar i området utan att kunna fortsätta bo i området utan för stora ingrepp. Arkitektur och gestaltnings principerna för området förvanskas för mycket.

Vänsterpartiet yrkar på att ärendet återemitteras för att:
• Genomföra ett nytt samråd med boende i området och föreningsliv, en medborgardialog där de boendes synpunkter ges stor vikt vid omarbetningen av principöverenskommelsen och startpromemorian.
• Att den nya startpromemorian och principöverenskommelsen har bättre överensstämmande med detaljplaneprogrammets exploateringsgrad och att eventuell exploatering inte skapar stor skuggverkan, alltför försämrad utsikt från befintligt bostadsbestånd och skapar en instängd rastgårds-liknande situation på gårdarna.”