Artikel

Moderata kommunledningen sviker Fisksätra – det nya Näckenbadet placeras i Saltsjöbaden

Idag blev kommunstyrelsen beslut om upphandling av byggnation och drift av det nya Näckenbadet offentligt. Badet kommer att ligga där nuvarande Näcken ligger och ett avtal på 30 år à 16,5 miljoner kronor, dvs totalt en halv miljard kronor. Och då utan att kommunen kan styra entrékostnaden.

Jag, som är Vänsterpartiets representant i kommunstyrelse, begärde att upphandlingen skulle avbrytas och att man istället ska planera för att bygga badet i Fisksätra. Men det röstade den moderatledda majoriteten emot.

Vänsterpartiet har hela tiden varit för att det bad som ska ersätta det nuvarande Näckenbadet ska placeras i Fisksätra. Det finns många goda skäl för det: Alla som vet hur bostadsstrukturen ser ut i Fisksätra-Saltsjöbaden inser att det hade medfört kortare avstånd för fler, ungdomar i Fisksätra har större behov av ett bad för att lära sig simma. Men också för att det innebär att Fisksätra skulle fått en attraktion som höjt områdets status.

När så alliansmajoriteten valde att det nya badet ska ligga på samma plats som det befintliga så medförde det behov av ett provisoriskt ersättningsbad under byggtiden. Lösningen innebär dessvärre att kommunen kommer att få extra kostnader som en permanent placering i Fisksätra hade undanröjt, så mycket är alliansmajoritetens uttalanden om bästa användning av skatteintäkterna värda.

Inte heller det provisoriska badet kommer nu att placeras i Fisksätra trots att det skulle kunnat innebära att Fisksätra ändå får ett bad, ersättningsbadet skulle kunna permanentas. Vi kan inte se det på annat sätt än att den moderatledda majoriteten fortsätter att driva på segregationen och ojämlikheten i Nacka. I det mer välmående Saltsjöbaden bor fler alliansväljare som man nu väljer att prioritera.

Rolf Wasteson