Rädda naturskolan!

När pratade du med din nioåring om ekosystemtjänster senast? Sannolikt vet skolgenerationen mer om hållbarhet och ekologisk mångfald än deras föräldrar. I Nacka har Naturskolan varit bidragande faktor till en ökad medvetenhet hos dagens ungdomar. Runt om i världen höjs röster för att rädda klimatet.

Nacka Naturskola finns i Velamsund. Än så länge. Men Nackas moderatstyrda alliansmajoritet arbetar nu målinriktat på att lägga ner den vid vårterminens slut. Varför? Ja det är inte lätt att förstå. Kostnaden är försumbar i den samlade skolbudgeten, inte ens felräkningspengar.

Nackamodellen betyder att Naturskolans tjänster för förskola, skola och gymnasium är avgiftsbelagda. Välfungerande och omtyckta verksamheter konkurreras ut och läggs ner. Skolor som vänder på varenda krona för att få undervisningen att gå ihop skickade ändå 2600 barn till Naturskolan förra året. Det visar vilket värde det finns i att fortsätta skolprogrammen och att även satsa på ytterligare program för allmänheten.

Vill man ändra på Naturskolan, göra det på annat sätt, då är inte vägen dit att börja med att lägga ner den. Utred och planera i så fall dessa förändringar och inför dem när de är färdiga men låt den nuvarande verksamheten leva kvar till dess. Det kräver vi i Vänsterpartiet men också den övriga politiska oppositionen i Nacka.

Vi tycker det är synd när allianspartier som säger sig stå för höga klimatambitioner låter sig ledas av skattesänkarideologi, när det handlar om kostnader som inte ens kommer ge utslag i budgeten. Vi tror den generation som nu växer upp förstår skillnaden.

Än så länge finns möjligheten att utveckla, inte avveckla, Naturskolan. Gör det!

Tomas Ottosson, Vänsterpartiet kommunstyrelsen
Ramzi Ben Youssef, Vänsterpartiet utbildningsnämnden