Garantera Nackas ungdomar plats på gymnasiet!

Nackas ungdomar blir idag utkonkurrerade av elever från andra kommuner när de söker till Nacka Gymnasium och Saltsjöbadens Samskola. Varför är det så?

Det beror på att den borgerliga majoriteten i Nacka kommun infört en regel som innebär att Nackas ungdomar tvingas konkurrera med sina betyg med andra elever i länet om platserna på kommunens gymnasieskolor. Övriga kommuner i Stockholms län tar bara in ungdomar från andra kommuner om man har platser över. Nacka utgör troligen det enda undantaget i landet där man inte erbjuder någon förtur eller garanti till sina egna ungdomar.
Vänsterpartiet har kritiserat denna regel eftersom det finns en uppenbar risk att kommunens egna elever stängs ute från kommunens gymnasieskolor, antingen på grund av att Nacka Gymnasium blir en populär skola, eller på grund av att skolorna inte byggts ut. Denna kritik har avvisats av den borgerliga majoriteten med hänvisning till att man kan söka sig till privata skolor eller till kommunala skolor i andra kommuner i mån av plats.
Nu har det läge uppstått som vi befarat. Nacka gymnasium är nu den mest populära gymnasieskolan i Stockholms län. Man hade över 800 förstahandsansökningar inför detta läsår. Resultatet har blivit att framför allt samhällsvetenskapsprogrammet fått avvisa ett stort antal ungdomar. Köande på reservplatser till det programmet har kunnat räknas i hundratal. Upprörda föräldrar har hört av sig till oss för att protestera mot kommunens intagningsregler och brist på framförhållning när det gäller utbyggnad av platser.
Reglerna måste ändras så att kommunens ungdomar garanteras en plats på kommunens egna gymnasier. Vi har ställt detta krav i en motion till kommunfullmäktige. Den avslogs av den borgerliga majoriteten. Det är också nödvändigt att kommunen bygger ut antalet gymnasieplatser i takt med det ökande elevantalet. Det är hög tid att förändra skolpolitiken i Nacka kommun. Det är hög tid för en ny majoritet att ta över ledningen i kommunen.

Agneta Johansson, fullmäktigekandidat (v)
Gunnar Friberger, ledamot (v) i Förskole- och grundskolenämnden

• Danne vr representant bland kommunens revisorer berttar hur kommunens arbete
  • Vr glada grupp av frtroendevalda i kommunens nmnder ses och