Handla enbart med seriösa företag!

Den ”svenska modellen” kräver företag som agerar på ett seriöst och ansvarsfullt sätt. När den moderatledda kommunen medvetet låter bli att kräva att företag man anlitar har kollektivavtal sätts detta ur spel. Kommunals blockad mot hemtjänstföretaget Curanda visar på konsekvenserna.

Pressmeddelande från Vänsterpartiet Nacka:

Moderaterna i Nacka är ansvariga för kommunals blockad!

Fackförbundet Kommunal har varslat, det privata hemtjänstföretaget Curanda Vård Assistans i Nacka om blockad om de inte tecknar kollektivavtal. Om avtalet inte tecknas före varslet som träder i kraft på torsdag 25 januari riskerar Nacka Kommun att ett flertal äldre blir utan hemtjänst.

– Det här har vänsterpartiet, lokalt och centralt, varnat för länge. Det är den moderatledda borgerliga majoriteten i Nacka som har ansvar för att situationen har uppstått. Vid upprepade tillfällen har vi påpekat att man riskerar verksamhet när man inte kollar upp innan hur seriösa privata företag är som får uppdraget att bedriva verksamhet som är kommunens ansvar. Men trots att vänsterpartiet gjort bilden klart för majoriteten har de varit fullständigt kallsinniga. De kan nu inte påstå sig bli överraskade över att Kommunal gör det Kommunal brukar och ska göra, dvs teckna kollektivavtal med ett företag som bedriver kommunal verksamhet, säger Hediye Güzel (v) kommunfullmäktigeledamot i Nacka.

– Vänsterpartiet har länge drivit kravet att kundvalssystemet avskaffas, bla på grund av de problem vi nu ser. Men om systemet bibehålls så KRÄVER vi åtminstone att Nacka Kommun ändrar sina regler för kundval och vid upphandling så att man kan får kontroll över de företag som får uppdrag att sköta kommunal verksamhet som finansieras med skattebetalarnas pengar.

Företag som inte förstår sitt samhälleliga ansvar, att vara en part på arbetsmarknaden som tillsammans med motparten reglerar löner och anställningsvillkor betraktar vi inte som seriösa och ska inte bedriva våra verksamheter. T.o.m moderata arbetsmarknadsministern hävdar ju fackets rätt till liknande agerande i Vaxholmsfallet, avslutar Rolf Wasteson, gruppledare för vänsterpartiet i Nacka.

Vänsterpartiet har kontinuerligt kontakt med Kommunal i Nacka och bevakar situationen. Vi kommer också att åka ut till vårdföretgat på torsdag om blockaden tr äder i kraft. Dessutom ska det ställas en interpellation till kommunalrådet Erik Langby vid fullmäktigesammanträdet den 29 / 1.

För mer info, kontakta:

Rolf Wasteson, gruppledare för vänsterpartiet i Nacka, 070 838 4056