Nacka går samman i coronakrisen – Varför stoppar (M) oss i nästa kris?

Nackabor, företag och Nacka kommun är beslutsamma: tillsammans skall vi lösa corona-krisen. Handling efter handling. Dag efter dag. Vi ställer helt enkelt om Nacka. Nu är det dags för samma beslutsamhet i nästa kris.

En svensk forskarrapport beskriver en minst lika stor kris som corona: omställningen till ett hållbart samhälle. Varje år måste vi minska våra koldioxidutsläpp med 10 – 15%, om vi skall ställa om Nacka.
Viljan finns. 89% av Nackaborna är klimatmedvetna. 80% föredrar att köpa varor och tjänster från företag som är klimatmedvetna. Det konstaterade kommunen redan 2016 i en intervjuundersökning.

Två viktiga företag kan ta ett ännu större ansvar om kommunen vill: Nacka Energi och Nacka Vatten och Avfall (NVOA). De möter oss Nackabor och företag i tre viktiga frågor för att ställa om samhället: energi, vatten och avfall.
Nacka kommun har viktiga dokument på plats, men Vänsterpartiet i Nacka saknar tydliga färdplaner. Konkreta planer som bygger på samma beslutsamhet som i coronakrisen: det är här och nu förändringen måste börja. Och vi måste göra det tillsammans.

Vänsterpartiet vill ge ökat förtroende och mandat till våra gemensamma bolag att stärka sin roll i omställningen. Därför har vi lagt en motion till kommunfullmäktige. Vi vill uppdatera bolagens direktiv. För vi vet att bolagen håller hållbarhet högt. I Nacka Energi skall hållbarhet var ett av två perspektiv som genomsyrar ALL verksamhet. Och även i NVOA står hållbarhet högt på dagordningen.

Nackas moderatledda majoritet vill avslå vår motion. De säger att våra idéer är verksamhetsfrämmande. Vi undrar varför. Varför tror de inte att våra invånare, kunder och företag kan göra samma gemensamma kraftansträngning som i coronakrisen? Med tydliga mål och planer tillsammans göra det som allt fler vet måste göras: ställa om vårt gemensamma Nacka.

Tomas Ottosson, kommunstyrelseledamot för Vänsterpartiet