Medelinkomsttagaren i Nacka har inte råd med en hyresrätt i kommunen

År 2018 var medianårslönen i Nacka 375 127 kronor, vilket i sig är rejält mycket högre än genomsnittet för hela landet. Nacka är en kommun för människor som tjänar bra, och man får känslan av att majoriteten gärna vill hålla folk som inte är höginkomsttagare borta.

Men trots den höga medianlönen räcker den inte till för att få en hyresrätt i Nacka. För att få hyra en lägenhet i Finntorp via bostadsförmedlingen ska du ha en årsinkomst på mellan 420 000 och 455 000 kr. Det är nästan 40 000 kr mer än medianinkomsten!

Vem är dessa hyresrätter till för, egentligen?

Nacka är Sveriges fjärde rikaste kommun med sina flotta villor i Solsidan och strandtomter vid Skurusundets brant. Men var ska förskolepedagogerna, undersköterskorna, och personalen på Coop bo? Pedagogen som passar dina barn på förskolan, undersköterskan som sköter om din sjuka mormor på demensboendet och kassörskan som tar betalt för dina varor har inte en årsinkomst på 420 000 kr eller mer. Som det ser ut nu måste de resa en lång väg till jobbet, och kan inte bosätta sig i kommunen.

Det är dags att denna skeva hyressättning kommer upp i ljuset och att det skapas en debatt om behovet av bostadspolitik i Nacka, där kommunen tar sitt ansvar. Man kan inte lämna över allt till marknaden och hoppas på att det löser sig den vägen – för det gör det inte.

Vill majoriteten att Nacka bara ska bli ett gated community för män med stora båtar och feta plånböcker?

Nu får det vara nog. Nacka ska vara en kommun där alla människor har råd att bo. Ett välkomnande, öppet och mångkulturellt samhälle där det finns plats för både undersköterskor och aktiebolagsdirektörer.

Därför lägger Vänsterpartiet i kommunfullmäktige under måndagen ännu en motion om behovet av ett kommunalt bostadsbolag. Vi behöver en politisk lösning på detta problem, och vi ger oss inte tills majoriteten inser detta.

Amanda Sandholm, fullmäktigeledamot för Vänsterpartiet Nacka