Initiativ

Bygg Näckenbadet i Fisksätra!

Vänsterpartiet Nacka anser att Näckenbadet ska byggas i Fisksätra där behovet är störst. Fredrik Holmqvist hade följande att säga i Nackas senaste kommunfullmäktige:

”Så har de här tre motionerna från 2018 kommit upp för beslut, två och ett halvt år senare. Det hade förstås varit mer värdefullt om de hade kommit upp tidigare, när beslutet att bygga den nya fördyrade simhallen fortfarande var på bordet.
Det byggs och utvecklas i Fisksätra som har högst befolkningstäthet i Sverige. Här är simkunnigheten låg. I Neglinge, som är betydligt glesare bebyggt, står tiden still. Här har de boende lyckats övertala sina Alliansvänner att inte förtäta. Det är två områden med helt olika förutsättningar och utveckling.
Behovet av en simhall är klart större i Fisksätra än i Neglinge, både sett till tillgänglighet, population och folkhälsa. Ekonomin och genomförbarheten att förlägga simhallen i Neglinges sankmark är minst sagt urusel. Det är förståeligt att Tagehus hoppade av båten, men likväl synd att det har försenat byggandet av simhallen med flera år. Och tråkigt för alla Nackas skattebetalare att betala för Moderaternas prestigeprojekt i den leriga jorden i en av deras starkaste valkretsar.
Vi har ännu inte fått någon förklaring till varför Vänsterpartiets, Nackalistans och Miljöpartiets motioner blivit liggande i flera år. De borgerliga partierna verkar föredra att hålla rimliga alternativa förslag utanför dagordningen tills de kan hänvisa till redan fattade beslut. Deras envishet och prestigetänkande i frågan har därmed inte bara lett till en underminering av våra demokratiska processer, utan också till högst olyckliga konsekvenser för både skattebetalarna och folkhälsan.”