Unga våldsutsatta faller mellan stolarna

Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer är komplexa samhällsproblem som orsakar många människor lidande. De är dessutom svåra att följa upp, och mörkertalen uppskattas vara stora, inte minst bland unga.

Det finns både likheter och skillnader i det våld som förekommer i ungas respektive vuxnas parrelationer. Ungdomar är i mindre utsträckning medvetna om att de utsätts eller utsätter en annan för en brottslig handling. Konsekvenserna av våldet beror då till stor del på kunskapsnivån hos vårdnadshavare eller andra vuxna i ungdomens närhet.

För att komma åt de här allvarliga problemen krävs det insatser från kommunen och en sammanhållen och övergripande plan för hur man ska utbilda om, informera och förebygga våld i nära relationer. Att Nacka kommun har utrymme för förbättring här påpekades av Ernest & Young i samband med en revisionsrapport för drygt ett år sen.

Det arbete som redan görs är dessutom alltför sällan anpassat för att ge stöd till våra unga som utsätts för våld i parrelationer. 50% av 15–19-åringar har enligt uppgift utsatts för våld av något slag, mestadels rör det sig om tjejer och hbtqi-personer. Då många av de unga som drabbas redan befinner sig i utsatta situationer kan det bli ännu svårare för samhället att nå dem när det behövs.

Vi i Vänsterpartiet lämnade in en motion under hösten 2022 till den Alliansstyrda kommunstyrelsen, där vi föreslog en rad informerande och förebyggande åtgärder som riktade sig till kommunens unga och de som träffar dem i sitt arbete.

Motionen har nu passerat kommunens enheter och instanser och behandlades av senaste kommunfullmäktige, och fått ungefär samma bemötande överallt: det är inte just den här enhetens eller just de här verksamheternas uppgift att lösa problemet.

Därför vill vi fråga de allianspolitiker som styr vår kommun: vem ska ta det sammanhållna, överordnade ansvaret för att Nackas unga inte faller mellan stolarna?